Illustraties voor de sprookjes van 1001 Nacht
De illustraties voor de sprookjes van 1001 Nacht eisten van 1943 tot 1956 dertien jaar van Antons leven op. In totaal zijn er 16 delen verschenen, gebundeld in 8 banden. In de donkere oorlogsjaren bood deze omvangrijke onderneming hem en vele anderen troost.
1001 Nacht bevat honderden grote en kleine platen in kleur en zwart-wit, talrijke vignetten en bladvullingen. Onderdeel daarvan waren de zwart-wit-silhouetten, spits en puntig getekend, vol barbaars en uitbundig leven.
Hij stelde zijn werk voor een relatief laag bedrag ter beschikking aan de uitgever. Het besef dat ze feitelijk zijn eigendom waren en dat hij het copyright bezat drong niet tot hem door.
De verhalen van 1001 nacht zijn als uitgave een van de 350 boeken die Anton geïllustreerd heeft. Zijn debuut als illustrator maakte Anton Pieck in 1920, toen hij op verzoek van zijn goede vriend de Vlaamse auteur Felix Timmermans de feestelijke tiende druk van de streekroman ‘Pallieter’ illustreerde.
Er zijn jaren geweest dat Anton aan vier of vijf boeken tegelijk werkte. Hij was wel kieskeurig – als het werk hem niet aanstond, begon hij er niet aan. Behalve illustraties verzorgde hij voor veel boeken ook de band, de stofomslag, de vignetten en tekende hij de titels. Vaak is hem gevraagd waar hij de tijd vandaan haalde om de vele manuscripten te lezen. Overdag kwam hij daar niet aan toe maar ‘’s avonds in bed las hij het werk door.
Als hij tijdens het lezen op een idee kwam: …”Daar zit een plaatje in”…, dan werd dit in een schriftje genoteerd, soms met een krabbeltje erbij.
Een deel van de illustraties maakte Anton in Oost-Indische inkt. Andere zijn gemaakt met potlood of met een combinatie van potlood en waterverf. Deze laatste noemde hij ‘ingekleurde tekeningen’.
De voorstudie voor de boekillustratie bij de 358ste nacht is het expositiebeeld voor de vaste expositie van 2021 ‘Stille wateren, diepe gronden’. Dit beeld laat de losse toets zien die Anton ook bezat, zijn liefde voor sprookjes en verhalen zit er in, evenals zijn liefde voor het landschap. Ook laat het zien dat geen enkel werk ontstond zonder een grondige voorstudie.
Zodra we weer open zijn te zien in onze nieuwe vaste expositie ‘Stille wateren, diepe gronden’.