Pieck, geïnspireerd door Rembrandt
In de nieuwe tentoonstelling ‘De Passie van Pieck’ bevindt zich de fraaie ets van de ‘Oudemannenkop’ van de hand van Anton Pieck, waarin duidelijk te zien is dat hij is geїnspireerd door Rembrandt.
Gebaseerd op een modeltekening uit de studietijd van Anton Pieck is de ets ‘Oudemannenkop’ 1918.
Het eerbiedwaardige gezicht heeft Pieck op verscheidene wijzen verwerkt in nog twee grafische technieken onder meer als drogenaald in 1918 met stadsgezicht op de achtergrond en een gestileerde houtsnede in 1921.
De ets is, vooral in rood-bruin, bijzonder fijn en fraai. De vrij grote houtsnede van de ‘Oudemannenkop’ is wat vlakverdeling betreft vrij geraffineerd, het gezicht beslaat ongeveer de helft van de prent, de gestileerde baard vult de rest. Doordat de inkt van het hoofddeksel en de baard vrijwel is weggeveegd komt het zwart-witcontrast van de kop heel sterk naar voren.
De inspiratiebronnen van Pieck lagen vooral in een ver verleden. Om te beginnen in de Gouden Eeuw. In zijn werkkamer, in zijn huis in Overveen, hing vlak bij zijn werktafel een etsje van Rembrandt uit 1639. Hij was nog geen twintig. Toen hij zijn gehele spaargeld ervoor uitgaf. En er hing meer-echte- 17e -eeuwse beeldende kunst, o.a. een tekeningetje van Hendrick Avercamp (‘…wat konden die oude kerels tekenen’, vond Pieck), een etsje van Adriaen van Ostade. Pieck: ‘De zeventiende eeuwers. Dat waren nog eens fantastische vaklui. …ze hadden iets belangrijks: de basis van een goede techniek… je moet je metier tot en met beheersen en als je dan nog wat artistieke elementen in je hebt, komt het er toch wel uit. En: ‘Ik heb de grootste bewondering voor de schilders uit de Gouden Eeuw. Het waren echte vakmensen, die het woord “artiest” misschien nooit hebben gehoord. In een straatje woonde links de smid, rechts de meubelmaker en in het midden de schilder. Schilderen werd als een echt ambacht beschouwd. Zo denk ik er ook over.’ Pieck heeft eens gezegd: ‘Ik ben een conservatieve zeventiende eeuwer.’ In zijn werk zie je dan ook vele parallellen met de 17e eeuw.
Expositie: ‘De Passie van Pieck